Monday, 20 May 2013

POPIA MINI

Semalam aku merajinkan diri buat popia mini. Rajin buat popia nie pun sebab dapat serunding ikan bilis pemberian seorang kawan. Kalau tekak nak makan tak payah tunggu raya dah...hehehe...Sebelum start buat popia tu semangat kerajinan meluap-luap. Tapi sayangnya semangat kerajinan tu tak kekal lama, sekerat jalan je. Agak-agak dapat dapat sebalang aku pun stop. Simpan baki kulit popia dan juga baki serunding ikan bilis dalam fridge. Hangat-hangat tahi ayam je kan...Buat kerja sekerat jalan. Sila jangan contohi sikap sebegini....



Inilah hasilnya...dapat sebalang lebih sebenarnya. Yang lebih tu dah tak ada sebab sambil masukkan dalam balang sambil masukkan dalam mulut, tu yang tinggal sebalang je. Nampak tak popia aku yang bercampur tu?? Asalnya aku buat popia simpul. Kulit popia asyik putus-putus je bila disimpul. Macam nak nangis pulak bila tak boleh simpul. Sebelum apa-apa terjadi, aku tukar buat popia gulung...

Bagi aku yang tak biasa, kerja membuat popia mini nie susah dan leceh jugaklah. Kena banyak bersabar. Kalau tak bersabar jadilah macam aku...huhu...Proses aku membuat popia mini nie memakan masa berjam-jam jugaklah walaupun sebalang. Kalau orang tak PRO macam nie lah kan...

Proses membuat popia berjam-jam tapi proses memakan popia lagi cepat daripada proses membuat popia...Malam tadi sambil tengok Bintang Mencari Bintang tak sedar dah habis sebalang. Tu baru 2 perut je...Tengok, tak sempat nak simpan esok-esok dah. Nak buat lagi? Rasanya tak kot dalam masa terdekat...aku tak larat. Hari nie je dah sakit belakang dan sakit tengkuk sebab lama sangat duduk mengadap popia. Baki kulit popia ada lagi, nasib baik belum dipotong. Bolehlah esok-esok buat popia besar pulak. Tu senang sikit tak rumit...


19 comments:

  1. rajinnya ipah buat popia mini.. sampai sekarang tak reti2 buat lagi.. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wekend kdg2 x buat ape...tu yg kdg2 merajinkan diri..hehe..

      Delete
  2. wah sdapnya..dahla puasa nie..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdp bila makan sambil tak sedar dah hbz..huhu..

      Delete
  3. rajin lah jugak..hehe
    apapun memang suka makan popia gulung

    ReplyDelete
  4. sedapnya..nak buat memang malas tapi bila makan segenggam masuk mulut..hehe

    ReplyDelete
  5. Hehe. Comel je akak ni. Anis pernah buat mini popia ni xsilap masa form 2 dulu, tlg ustazah anis buat. Seronok sgt. Hehe, memula mmg mcm stress sbb xpndai nak simpul. Lelama tuu boleh la sikit2. Hehe.

    ReplyDelete
  6. betul tu..kalau saya pun malas nak lipat2 popia nie..ahaha..separuh jalan ja gerak..

    ReplyDelete
  7. selalu time posa je bru jmpa bnda ni...kita tukang mkn je hewhew :)

    ReplyDelete
  8. owhhh...sgt la tak suke buat keje gulung popia nih huhuhu

    ReplyDelete
  9. wah, rajinya.. kalo anna mesti x jadi dah..
    sebab popia ni kecik sangat..

    ReplyDelete
  10. niat nak jual dah ada tapi itu lah masalahnya. hehe

    ReplyDelete
  11. rajin nye dia... malas i nak lipat kecik kecik.. hehe.

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. tak pernah ada lagi..hehe..biasanyanya serunding ikan bilis,serunding udang kering

      Delete
  13. hehe..betul tu ipah...masa makan tu lagi cepat dari masa membuatnya...lisa agak sibuk beberapa hari ni sebab wat popia serunding ikan dan popia serunding daging tempahan kawan dari sarawak..nk sambut gawai kan hujung bulan nnti..hee.. xsemapat bk bw...tambah2 lagi internet yg sangat lah slow :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. teror la lisa nie..ley la oder raya t

      Delete
  14. myfav. ni, kalau raya msti cari ni mkan dlu :) rajin2..

    ReplyDelete