Tuesday, 28 May 2013

JAMBU GELAS

Korang tahu tak buah jambu gelas? Yang tak tahu takpe, boleh tengok pic dekat bawah nie.


Balik kampung hari tu aku dapat buah jambu gelas. Jiran sebelah rumah atok yang bagi. Dulu dekat rumah atok ada jugak pokok jambu gelas tapi sayangnya dah ditebang. Kan dah susah aku nak makan sekarang. Nasiblah ada jiran atok yang baik hati tu. Dapatlah cucu atok nie merasa. Kalau tak...dah kempunan dah.

Mengalahkan orang pregnant pulak aku nie. Tapi seyes masam-masam nie semua memang favourite aku daripada kecik-kecik dulu. Semua jenis jeruk aku makan. Mangga muda jangan cakaplah. Kalau dapat mangga muda, sedap gila makan dengan sambal kicap...

Dapat je buah jambu gelas tu aku terus cuci, potong. Lepas tu letak gula dengan garam. Apa lagi makanlah...Sedap ooo...Abah selalu pesan jangan makan masam-masam sebab tak berapa elok untuk otak tapi aku degil...huhu...Sekarang nie je dah tak berapa degil, aku dah kurang jugaklah makan masam-masam nie. Sesekali je...


Lepas dah puas makan, aku buat jeruk. Rendam dalam air panas, toskan. Lepas tu letak gula dan garam. Aku buat hari Ahad malam, hari nie hari Selasa dah meresap rasa gula dan garam dalam jeruk nie.



Disebabkan jeruk dah menjadi so hari nie aku bawa bekal jeruk jambu gelas. Jadi pencuci mulut lepas makan tengahari. Licin kawan-kawan aku makan. Siap suruh bawa lagi esok. Memang tak dapatlah nak bawa lagi sebab dekat rumah aku pun dah habis stok. Yela buah jambu orang bagi kan...Lainlah pokok jambu tu ada dekat rumah aku...Hurmm memang susah nak cari buah jambu nie sekarang. Mana ada jual dekat supermarket. Dekat kampung-kampuang je ada, tu pun macam dah nak dekat tak ada sekarang...huhu...

27 comments:

  1. dapnyerrr.. masam-masam.. tetibe kecur liur.. slurppp.. lama tak makan.. sgt susah nak jumpa skang.. kalau kat kampung pun belum tentu ada kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jambu nie dkt kg sy mcm dah nak dekat pupusla..tak banyak dah yg tanam..

      Delete
  2. ooo jambu gelas namanyer >.< saya pnggil jambu maniss... ekekekek :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat tempat akak mmg pgl jmbu gelas,klu jambu manis tu jmbu air yg wrna merah..

      Delete
  3. jambu gelas ea... kite panggil jambu botol^^

    ReplyDelete
  4. xpernah mkn jambu nie..hihik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau terjumpa bolehlah try makan cik nor..

      Delete
  5. terliur..baru tadi teringat pasal jambu..:D

    ReplyDelete
  6. first time dengar nama jambu gelas ni.. sedap nampak jeruk tu.. pandainya ipah buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa..yg senang2 bolehla ipah buat aiza.letak gula ngn garam je..confirm aiza pun bole buat..heee..

      Delete
  7. jambu yang masal2 isi lembut tu kan. jambu gelas org panggik? hana baru tau.. masah teramat.

    jambu tu mmg masam kan.. ka buat jeruk baru masam

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sni kteorg pgl jambu gelas..mybe kat tempat lain,nama dia pun..kalau dah masak ranum memang isi dia lembut..bagi akak tak berapa masam sgtla..mnis2 masam..

      Delete
  8. Jambu ni memang masam eh? Macam tak pernah makan je. Huu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. berbanding jambu batu,jambu gelas lagi masam.tapi masam2 jambu gelas lagi masam mangga muda..mcm tulah perbandingan dia..hehe..

      Delete
  9. jambu gelas? hehe..tak tahu pula..macam tembikai susu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm tembikai susu?hehe..lainlah nana..

      Delete
  10. makan ngan sambal kicap... sodapppp^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu pun sedap jugak..tapi akak malas nak tumbuk lada.letak gula garam cepat siap,cepat sikit msuk mulut..heeee..

      Delete
  11. blom pernah mkn
    ras masam ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi ipah x berapa masam la abg sop..mangga muda lagi masam..

      Delete
  12. jambu nie faveret nina kak.. skrg dh takda, susah nk cari skrg nie :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg susah dah nak cari..akak nie pun nasib2 je dapat nina..

      Delete
  13. sdapnya jeruk, mggu lpas bru mkan yg mak sy bt =) tp nenas la..jmbu ni mmg kaler dia putih je ke??

    ReplyDelete
  14. 1st time lisa tgk jambu gelas ni..sedapnya wat jeruk..huhu...mntak sket ipah..kekeke

    ReplyDelete
  15. Salam awak..
    Ad lg x jambu ni? klu tu nk beli ngn awk..

    ReplyDelete