Sunday 24 March 2013

CERITA ATOK : GALI LIANG LAHAD

Aku baru pulang dari rumah atok bak. Seronok dengan atok bak bercerita tentang kehidupannya.

Dulu atok bak susah nak menyara 8 orang anak. Jadi, nak cari duit lebih macam2 kerja atok bak buat. Tebang kayu, ke laut, gali parit, homeguard dan yang paling takut nak dengar...gali liang lahad dan alih mayat. 

gambar drpd incik google

Macam2 pengalaman yang atok bak lalui. Apapun, sepanjang bekerja tu tak pernah pulak atok bak kena kacau. Tapi macam2 rupa dan keadaan mayat yang dia jumpa. Ada yang liang lahad dipenuhi air warna hitam macam air longkang. Ada yang air putih jernih macam air paip, ada yang air bewarna hijau dan macam2 lagilah. 

Ada juga mayatnya yang tak reput walaupun dah bertahu-tahun dikebumikan. Masih elok jasadnya. Ada jugak yang dah hancur tulang temulang dan ada yang tengkoraknya berambut panjang dan menyeringai nampak giginya...seram dengar atok bak bercerita...BERSAMBUNG...

Pengajarannya, hidup perlu mentauhidkan Allah. Ikut perintah dan jauhi larangannya. Apa jua yang kita lakukan di dunia pasti ada pembalasannya sama ada baik mahupun buruk. Iman dan Islam sesorang menjadi penyelamat dan akan menterjemah keadaan kita sesudah mati kelak.

4 comments:

  1. macam2 kan? menginsafkan diri..

    ReplyDelete
  2. macam kisah tanah kubur jer
    tp org yg dkt dgn alam mati mesti byk pengalaman yg dilalui :)
    nanti boleh cerita yg menarik2 kat blog :)

    ReplyDelete
  3. cerita yang tentu menginsafkan kita...cerita dari kubur...

    ReplyDelete
  4. kalau berkerja mcm ni..bukan ja mencabar..tp menginsafkan dri.. :)

    ReplyDelete