Wednesday 27 February 2013

AKU DAN MEMASAK

Aku suka memasak dan aku rajin memasak. Promote diri jap...heeeee...Tapi selalunya, apa yang aku masak banyak yang tak menjadi daripada menjadi especially kek dan biskut. Percubaan kali pertama biasanya  fail. Dah beberapa kali buat barulah menjadi. Adalah rupa adalah rasa. Practise makes perfect kata orang. Tu dahulu. Sekarang aku dah semakin pandai memasak dan masakan aku tentunya sedap...hikhik...Sesakali memuji diri sendiri adalah dibenarkan sama sekali. Motivasi diri wokeyy...




Adik-adik aku adalah manusia yang suka sangat mengkritik masakan aku. Bab-bab menjatuhkan semangat aku memang dioranglah orangnya. Aku baru plan nak masak itu nak masak ini, tapi diorang dah perli macam-macam antaranya:

"dah taw tak jadi punye", 
"tak payah buat, membazir je...nanti masuk tong sampah"
"jaga-jaga...jap lagi ade yang kuar masuk tandas"  

Kadang-kadang menyirap darah aku. Sentap pun ade. Rase macam nak cili je mulut budak-budak nie. Bagilah sokongan kat chef  nak memasak, nie tidak...Tu baru plan nak masak...belum masakan aku tak jadi. Kalau tak jadi, lagi banyaklah kutukan percuma yang aku dapat. Apa pun, kutukan diorang nilah pencetus semangat untuk aku terus memasak dan memasak sampai jadi pandai...haha...pandaila sangat kan...Pandai mana pun aku masak, still tak boleh masak sebijik macam mak. Resepi yang sama tapi rasa berbeza. Air tangan mak memang sedap..

No comments:

Post a Comment