Thursday, 11 July 2013

BILA TIBA RAMADHAN...


pic : google

Bila tiba Ramadhan macam sambutan pesta makanan pun ada. Tengok je kat bazar macam-macam ada... Semua juadah yang ingin dibeli terbentang didepan mata...Apapun yang penting amalan dibulan Ramadhan adalah niat kita. Niat betul insyaallah sempurnalah ibadah kita. Tak salah nak beli apa jua yang kita mahukan tapi janganlah sampai membazir dan kalau boleh bantulah golongan yang kurang bernasib baik dan yang lebih memerlukan...

p/s  Dulu kalau pergi bazar macam-macam nak. Sekarang insyaallah tak lagi kerana belajar daripada pengalaman lepas banyak terbuang daripada dimakan. Cukuplah sekadar apa yang ada daripada bertuhankan nafsu semata-mata...


20 comments:

  1. maklumle mmebeli dengan nafsu tengah membuak2 tunggu berbuke pose...itu yang tak sedo terbeli banyakkk...tapiselagi kite mampu menahan dighi tuu...tahan le...jangan dibeli banyak2...membazir...

    ReplyDelete
  2. pembaziran yg berlaku pd bulan ramadhan..Fahz pun berbuka ala kadar je smlm..semua homemade..dari kuih sampai la ke air..harap2 begitulah seterusnya sampai ke akhir ramdhan..In Shaa Allah.. :))

    ReplyDelete
  3. Hehe~ betul. Jangan beli ikut nafsu. Nanti tak habis kan membazir namanya. Membazir itu amalan syaitonnn. :D

    ReplyDelete
  4. Berhati-hati juga membeli di bazar. Ada peniaga yang tak bertimbang rasa menjual baki makanan yang tak habis pada hari sebelumnya. Kak Ain dah pernah melaluinya tahun lepas. Bila buka nak makan, dah basi..

    ReplyDelete
  5. aiza memasak secukupnya je sekarang ni ipah.. sayang kalau buangkan?

    ReplyDelete
  6. ye,syg kalau terbuang.ipah pun masak secukupnya.satu dua lauk je aiza...

    ReplyDelete
  7. Selamat berpuasa tuan blog. Kepada semua yang suka membazir tu... ingat-ingatlah saudara kita di mesir dan palestin. Masa kita makan sedap2... apa yang diorang makan? Bersyukurlah dengan apa yang kita ada.

    ReplyDelete
  8. ya betul, nasib baik perut Tedi kecik je, makan sikit dah kenyang.

    ReplyDelete
  9. salam ramadhan..kalo beli makanan sure ade yang tak abes..kalo beli air..4-5 jenis pon konpom abes...heheheheheh

    ReplyDelete
  10. hmm harap xdelah yg mmbazir..kalau xhbis msa berbuka boleh bt sahur..kecian kt org2 yg xdpat mkan..

    ReplyDelete
  11. buat masa ni xpernah membazir lagi

    ReplyDelete
  12. betul tu..beli banyak2 even ramai adik beradik pun tetap tak mampu habis..huhu.. baik masak sendiri.. hehe..salam ramadhan ya kak

    ReplyDelete
  13. mmg kena tahan nak beli apa
    kalau ikut semua nak.. :)
    last2 x abis.. membazir

    ReplyDelete
  14. memang membeli nie.....ikut suka-suka kita je kan...hihi...
    Betol tu membazir jangan sekali...berbeli dengan berhemah

    ReplyDelete
  15. kes ni le akak tak suka pergi baazar ramadhan.. masak apa yang ada. selain mebazir duit membazir makanan sekali. tul tak?

    ReplyDelete
  16. masa membeli tu ramai yg ikut nafsu lapar..akak pun blaja dari pengalaman takmo bazir2 ..sedey bila tengok makanan x abis..pastu buang jer...

    ReplyDelete
  17. sebelum berbuka semua nampak sedap nak beli..lepas tu makan sikit dah tak larat nk habiskn makanan

    ReplyDelete